Just some thoughs....

Skrev ett långt blogginlägg idag å så försvann det när jag skulle publicera det. Ska försöka skriva ner allt igen. Som jag skrev i det första har jag tänkt på en del saker idag gällande könsroller, feminism, fördomar och rätten att få säga ifrån på sitt eget sätt. I mitt huvud har jag allting klart för mig, sen hur det blir när jag ska försöka formulera det här är ju en annan sak =)
 

-Jag kan vara rätt dålig på att säga ifrån ibland och har en tendens att alltid vilja uppleveas som glad och vänlig. Vilket inte alltid slutar så bra. Som i helgen när vi satt på ett ställe i Oslo och drack några öl, så var det en kille vid ett annat bord som spanade in mig. Jag log tillbaka mest för att vara vänlig, ja menar uppskattning e ju alltid kul. En stund senare gestikulerade samma kille frågan om jag och killen jag satt brevid var ihop. Jag skakade på huvudet, även om jag kände att jag kanske borde nickat för att slippa honom men jag ville bara vara ärlig. Snart därefter kom killen fram och började stöta rejält på mig. Han blev riktigt upprörd när jag inte alls besvarade hans flört eftersom han tyckt att jag varit inbjudande. Svarade jag egentligen inte bara på hans fråga?

 
-Jag och en kompis diskutera en sak på spårvagnen idag. Att det anses mest accepterat för oss tjejer att säga ifrån på ett rätt mesigt, gulligt sätt. T.ex om en kille stöter på en. Jag blir så trött på detta! Det har hänt både mig och mina kompisar flera gånger att vi sagt ifrån på ett mer kallt, "killigt" sätt och då möts man av sån ilska. Som att vi tjejer inte ska kunna säga ifrån så och alltid vara glada för uppskattningen. Men jag vet ju själv hur jag fungerar, för att slippa tjafs så beter jag mig ofta på det sättet jag vet funkar bäst. Dvs att på ett fnittrigt och tjejigt sätt säga nej, men nej tack. Så trist att det ska behöva vara så.
 

-Tjejer växer upp i rollen som den hjälplösa, allt i rosa och med dockor och Barbies, med drömmen om en prins som ska rädda dom och med tankar på att bilda familj och livet som en dans på rosor. Killar växer upp i rollen som den stora starka som itne ska visa känslor på samma sätt som tjejer, allt i blått med bilar och låtsassvärd, med drömmen om att vara den starkaste och tuffaste krigaren. Nånstans där tjejen och killen möts i någon slags kärlek uppstår det ofta problem och så frågar folk sig varför. Är det så konstigt?
De flesta nu för tiden växer upp med dessa förutbestämde könsrollerna och jag är inte alls bättre själv,jag har många fördomar. Men jag tycker det är skönt att jag är medveten om en del av dom.

När ska folk våga bli kära i personer och inte i kön?

När ska man våga kalla sig feminist utan att som tjej behöva höra kommentarer som "rakar du inte benen eller?" och "hatar du män?" och som kille få höra att man är mesig?

Jag är absolut feminist. Men ingen radikalfeminist. Men det är tyvärr den bilden många har av feminister eftersom det är de som syns i t.ex media. (Det är de för övrigt när det gäller nästan allt, de mest radikala och de som sticker ut mest märks mest och så tror alla att hela den gruppen är likadan). Att vara feminist, enligt mig,  innebär en vilja och strävan efter ett mer jämlikt samhälle mellan könen. Inte enbart för kvinnorna eller enbart för männen . Utan för människor. Jag kan hålla med om att själva ordet feminist är lite missvisande eftersom det syftar på det feminina. Många tror kanske då att det bara handlar om jämlikhet för kvinnorna. Och visst kan man välja att kalla sig humanist istället, men jag väljer istället att kalla mig feminist och så får man ta den här diskussionen med folk.

  

Det var lite av dagens tankar, nu hinner jag inte skriva mer!

 

Vädret e fortfarande helt underbart och dessutom har jag upptäckt en ny grym låt. Laura Sweden heter gruppen. Spana in den här låten och njut!

http://www.youtube.com/watch?v=NjQXMZe2ouk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0