Viktiga funderingar

Media påverkar och styr så mycket i vårt samhälle,jag tykcer det är en rätt vidrig bransch. Allt handlar om pengar och det mesta riktas till de mest lättpåverkade, ofta unga tjejer.
Dagens ideal är omöjliga att leva upp till. Har ni tänkt på att de största modeskaparna är homosexuella män. Är det så konstigt att alla modeller ser ut som små pojkar??.....

Jag kom att tänka på Britney Spears idag. Jag har aldrig haft så mkt till övers för henne. Sen när hon gick in i väggen för ett tag sen så fick jag konstigt nog respekt för henne. Wow,hon är mänsklig! Och det kändes så skönt, jag tänkte att nu kanske de unga tjejerna som sett upp till henne förstår att det är så mycket yta. Att ignen kan vara så perfekt. Och vad gör media? Framställer allting som "Britneys flopp/fiasko/fall", istället för att lyfta upp det som en p o s i t i v grej bland all skit plastbarbiekändisvärld.

Det handlar om att kunna se igenom fasaden. Och dert kanske man kan när man är 18-19 och förhoppningsvis lärt känna sig själv en del, men det är omöjligt att se igenom det som en ung tjej. Det finns massa bra kvinnogrupper, men jag tycker man borde rycka in t i d i g a r e. Varför ska tjejer behöva ha ett helvete ett par år och s e d a n lära sig hur det ligger till och fungerar?! Hade inte allt styrts av pengar hade det inte varit som det är idag, jag tror knappast jag är den enda som är medveten om detta.

Tycker man borde införa något ämne i skolan som handlar om att lära sig acceptera sig själv,prata och diskutera om självkänsla och annat viktigt. Jag vågade inte hålla en enda redovisning på högstadiet (inte gymnasiet heller) för jag trodde inte jag dög. Kanske hade det kunnat vara annorlunda om jag någon gång fått diskutera sånt jag diskuterar nu för tiden. Idag kommer det ibland föreläsare till skolorna, tex före detta missbrukare som vill informera om narkotika. detta är jättebra! Men alla slags problem, missbruk, ångest, depressioner, ätstörningar mm mm har i grund o botten oftast att göra med dålig självkänsla. Och det är d e t man borde föreläsa om, att man duger som man är.
Jag är totalt emot förslaget att man ska börja med betyg tidigt. Jag tror inte de tkommer bli bättre, bara öka klyftorna och pressen. Visst för de som ligger mellan VG ohc MVG kan det säkert vara en chans att hinna höja upp sina betyg, men för de allra flesta tror jag bara det kommer bli för tungt. Varför ska inte barn få vara barn? När jag var 12-13 började jag sminka mig,raka benen och prova alkohol.Nu kan jag tycka det var jävligt tidigt oich nu ser man ännu yngre tjejer som försöker se ut som kvinnor. Så synd.

Föräldrar har också ett jättestort ansvar, de är ju det man lär sina barn som sedan ska vara till grund för hur man klarar sig igenom högstadiet med allt vad det innebär. Om ni förstår hur jag menar,orkar inte utveckla det just nu.
Barn gör inte som föräldrarna säger, de gör som de gör!
Det räcker inte att tala om att man duger som man är om man sedan går och stoppar i sin massa lightmat eller suckar åt sin mage. Det är SÅNT barn tar åt sig av. Min lillasyster är 9,och jag minns en gång när hon var 5 och påpekade att hon tyckte hon såg för stor ut i en tröja. Att man skulle se ut som Barbie. Jag ville bara gråta, krama och pussa på henne och få henne att förstå. Men det är inte lätt,jag vet inte helt hur man gör.
Och innan jag vet det tänker jag definitivt inte skaffa barn.

Amen

Ps.Ikväll blir det lungt,ska ju upp tidigt imon eftersom mamma och Karin har planerat något födelsedagsfirande =) Men jag vill träffa Mogge ändå,det var ju tänkt att vi skulle ut, så jag ska hem till honom strax.
På söndag åker jag till Blekinge,ska hälsa på farmor som är dålig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0