Weekend i Oslo

Frognerparken


Skönt på något sätt att komma hem till lägenheten. Göteborg. Fast mest lägenheten. Och Tuva.
Har lyckats sträcka axeln eller något. Gjort ont sen i lördags morse.Hela,hela tiden.Hela axeln,uppför halsen och uppmot örat.Får ta och kolla upp det imorn om det inte gått över då....


Haft en underbar, intensiv, rolig helg i Oslo! Mötte upp Elsa och Hannes på bussen i fredags. Övertrötta och fnittriga, och det hela blev ännu roligare när en hysterisk tjej från landet klev på och pratade öronen av chauffören (och oss). Lisa och Anton mötte upp oss på stationen. Jag och Lisa skulle leta oss hem till Anna och dom andra skulle till svenska föreningen. Bestämde plats på ett ställe ingen kände till på en tid ingen hann till,haha. 
På tricken låg det en avdäckad alkis vi fick kliva över för att sedan hoppa över en kille som satt och tog upp hela mittgången. Underbart första intryck av det norska folket =)
Kom fram till Annas boende,ett helt underbart typ kollektiv. Stor lägenhet i ett fint centralt område. Dom e sex pers som bor där,underbart gäng!
Vi lyckades iaf hitta varandra i stan,gick och käkade på nåt ställe som mer liknade en klubb med en idiotservitör och sådär mat. Men kul ändå! Jag insåg att det var hopplöst att vara i Oslo och inta vara 20,kom inte in på stället fastän jag fyller om en vecka. Men vi lyckades ändå.Tog några öl(shit vad det är dyrt där..Inte bara ölen,allt) och kom hem relativt tidigt,alla var jävligt trötta.
På vägen hem passerade vi slottet och den patrullerande vakten. Jag förvånades över hans disicplin och tyckte synd om honom, det var jävligt kallt!

På lördan tog vi en rundtur i stan,först ner till Akerbrygge och sedan ut till Grönnlycke. Mysigt område med massa affärer och caféer. Fick syn på den hysteriska tjejen från bussen igen!
Slog oss ner i en park och fikade och njöt av vårsolen.
Hem och bytte om och sedan var dags att leta upp en restaurang vi blivit tipsade om. Thaiställe som ägdes av ett par svenskar,med riktigt grym inredning och god mat.
Senare hade vi förfest i lägenheten,mkt folk,alkohol,allsång och skratt.
Efter att ha lyckats fastna i ett staket så knappen på jackan rök, shotat 58procentig sprit,tappat bort halva gänget och letat efter en undergroundklubb hamnade vi på Nomaden, nåt ställe med rätt sjysst folk men skum musik.
Insåg på hemvägen en stor nackdel med staden. Det är helt omöjligt att få tag i en taxi,taxikön var sjukt lång så vi gick hem. Skoskaven idag säger sitt.
 Idag var det underbart vårväder,varmt,soligt och klarblå himmel. Jag,Lisa,Elsa,Anna,Sofie,Tony och Fredrik tog med oss fotbollen och drog till Frognerparken och slappade. Perfekt avslutning på helgen.

En kul observation apropå ingenting är att det finns otroligt mkt taxar i Norge. Vet inte om det är nya innegrejjen,men alla gick runt med taxar. Dom är otroligt fula enligt mig.

Skönt att åka bussen hem själv(Elsa och Hannes tog 18-bussen),satt och lyssnade på mp3n och sov nästan hela resan.

Imorgon ska jag ta en promenad med ett ex som är i Gbg ett par dar. Han hörde av sig i fredags och det kändes faktiskt rätt skönt att vara i Oslo då. Men samtidigt ska det bli kul å säga hej,har inte träffat honom på snart två år. När jag insåg att det var så längesen insåg jag även hur snabbt tiden går. Den gör verkligen det,det tål liksom att upprepas för man glömmer lätt bort det. Han är fortfarande tillsammans med Sofie,vilket känns sjysst. Därför förvånade en del saker han sa mig extra mkt, och jag blir så glad över att jag ändrats såpass mkt jag gjort och besvarade hans konstiga ord som jag gjorde. Vi får väl se hur promenaden går.
Är det jag som är konstigt,är alla människor otrogna eller har jag bara träffat jävligt skumma killar?

Nu ska jag lägga mig och börja läsa på en ny bok som min underbara kombo överraskade mig med i fredags =)

Avslutar med ett par (många snarare)fina rader ut en poesiskiva(som inte har med exet att göra,tycket bara väldigt mkt om den):





I ditt kölvatten flyter liken upp

inte alla på en gång

Men ett, efter ett,

efter ett

 

I ditt kölvatten rinner tårar och blod från kvinnor du mött

från kvinnor som fött

dina drömmar

 

I ditt kölvatten ligger jag med huvudet ner i en madrass

och lämnar ett sista spår

Min första tår för dig fäller jag

i ensamhet

den sista likaså

 

Däremellan

 

Helvetet och himmelen på jorden

Helvetet och himmelen på jorden

 

Du är min värsta mardröm

och min skönaste, ljuvaste dröm

Min största längtan

och min längsta sen

Min drog

 

Du

Helvetet och himmelen på jorden

 

I ditt kölvatten får jag avtändning på kärleken,

romantiken och begäret

I ditt kölvatten flyter mängder kvinnor upp

som gjort sig besväret

I ditt kölvatten

I ditt kölvatten

 

I ditt kölvatten flyter stulna rader upp

stulna fraser, fega språng

I ditt kölvatten blir resan inte lång

Där din båt drog fram sjöng kvinnor som älskat dig sin

sista sång

I ditt kölvatten

I ditt kölvatten

 

Himmel

helvetet på jorden

himmel

helvetet på jorden

 

Grym, så vacker utanpå

så hänsynslös inuti

som jag

som du

 

Hur ska det gå?

 

I ditt kölvatten

poserar kvinnorna sig trötta

I ditt kölvatten dör friska, unga fiskar snabbt

I ditt kölvatten

I ditt kölvatten

 

I ditt kölvatten

dansar inga delfiner

 

I ditt kölvatten

växer sjögräset fast

 

Helvetet och himmelen på jorden

 

I ditt kölvatten

I ditt kölvatten


(R. Lund) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0